|
Autizmussal élő gyermekek nevelése, oktatása„... az autizmus ellen vívott harc emberfeletti, de ha senki sem bízik benne, hogy meg tudjuk mászni a hegyet, akkor valószínűleg még fontolóra sem vesszük soha, és a segédeszközökre sem vetünk egyetlen pillantást sem. Az én filozófiám az, hogy nem mindenki jó hegymászó, de helyes felkészítéssel mindenki képes pár lépéssel többet megtenni annál, mintha nem is létezne a feladat.” (Donna Williams) A Bárczi Gusztáv Módszertani Központ több, mint 20 éve foglalkozik autizmussal élő gyermekek nevelésével, oktatásával. A csoportban a gyermekek tanítása egyéni képességeiknek és haladási ütemüknek megfelelően történik, mivel tanulóink verbális készségeiket, illetve kommunikációs szintjüket illetően nagyon eltérőek. Minden gyermek esetében egyénre szabott pedagógiai munka folyik, a gyermekek fejlesztése mindenkor komplex személyiségfejlesztés keretében, egyéni haladási ütemben valósul meg.
A fejlődés különböző területein tapasztalható elmaradások kompenzálása, fejlesztése minden esetben a gyermekek lehetőségeinek és érdekeinek figyelembevételével zajlik. A szülőkkel való folyamatos kapcsolattartás és egyeztetés kiemelt és meghatározó szerepet kap. Tanulóink nyugodt, kiegyensúlyozott viselkedésének feltétele harmónikus személyi és tárgyi bázis megteremtésével érhető el. A viselkedésproblémák és dühkitörések megelőzésére kialakítottuk a gyermekek szükségleteihez igazodó protetikus, áttekinthető környezetet, amelyben a legelőnyösebb módon valósul meg egyéni kommunikációs eszköztáruk használata. A strukturált oktatáshoz adottak a feltételek, ennek alapján egy helyszínhez egy tevékenységforma tartozik annak szabályrendszerével. A napirendet a falon úgy helyeztük el, hogy a gyermekek kényelmesen elérjék azt. A környezet kialakítása során figyelembe kell vennünk azt az elvet, hogy a tanulók a legtöbb új ismeretet egyéni helyzetben szerzik meg. A szociális és kommunikációs fejlesztés nagy hangsúlyt kap egyéni és társas tevékenységek keretén belül egyaránt. A gyermekeket jelenleg két gyógypedagógiai tanár fejleszti csoportonként két gyógypedagógiai-asszisztens segítségével, valamennyien több éves tapasztalattal rendelkeznek. A csoportban a gyógypedagógusok és a gyógypedagógiai-asszisztensek team munkában, összehangoltan dolgoznak. A különböző terápiás ellátásokat kiváló szakemberek végzik. Intézményünk nagyon fontosnak tartja a szülőkkel való együttműködést, az állandó konzultációt, hiszen valamennyiünk legfőbb célkitűzése az, hogy az iskolában megtanult készségeket és viselkedéseket tanulóink más környezetben is képesek legyenek sikerrel alkalmazni. A szülők számára tanácsadást, szülősegítő szolgáltatásokat biztosítunk. Véleményüket figyelemmel kísérjük, otthoni tapasztalataikat igyekszünk a napi oktatás során hasznosítani. Az autizmussal élő gyermekek esetében nagyon meghatározó, hogy az egyéni felmérés után jól válasszuk meg a fejlesztés konkrét célját. Nem szabad teljesíthetetlen elvárásokat kitűzni, ugyanakkor nem célravezető túl alacsonyra tenni az eredményküszöböt. A legkisebb előrelépést is meg kell becsülni! A középút megtalálásához megalapozott diagnózis szükséges, itt előtérbe kerül a teljesítmény megfelelő felmérése. Cél a hiányzó funkciók, készségek és ismeretek pótlólagos kialakítása és fejlesztése. A fejlesztés alapvető céljai közé tarozik, hogy a szociális- kommunikációs lemaradás minél kisebb legyen. A célok között helyet foglal el az önellátási és szabadidős készségek fejlesztése. Ezeknek a készségeknek az is előnye, hogy elősegíti a kommunikációs és szociális képességek fejlődését. Mindezek segítségével elérhető, hogy a viselkedési problémák látványosan csökkenjenek.
A fogyatékosság széles spektruma, az egyenetlen fejlődésmenet és a rendkívül változatos tünetek miatt lehetetlen olyan programot összeállítani, amely minden autizmussal élő gyermeknek megfelelne. Autizmussal élők tekintetében mindig előtérbe kerül az egyéni fejlesztés kérdése. A tanulók megfigyelésére, a szakértői véleményekre, a jelen állapot felmérésére, a gyermekekkel foglalkozó gyermekpszichiáterek, gyógypedagógusok, terapeuták, szülők információira építve kell összeállítani a komplex egyéni képességekre épülő fejlesztési tervet. Ezzel függ össze, hogy az alapvető terápiás célok kiegészülnek az adott gyermek szükségleteihez illeszkedő egyéb célokkal. Alapvetően fontos a képzés megtervezésekor, hogy elsősorban az autizmusból fakadó speciális szükségleteket kell figyelembe vennünk, hiszen az autizmusból eredő fogyatékosság alapvetően behatárolja a tanítási helyzetek lehetőségeit. Ez indokolja, hogy a gyakran társuló egyéb fogyatékosságok a fejlesztés szempontjából másodlagosak. Figyelemre méltóak azok a célok is, amelyek a gyermek vagy a család életminőségét, egészségét, fizikai állapotát befolyásolják. Ilyen lehet például a motorikus funkciók fejlesztése. Az autizmussal élők terápiája és tanítása akkor válhat eredményessé, ha a gyermek mindenekelőtt megközelíthetővé válik. Ezt egy olyan közeg segíti elő, amely mind a gyermek, mind a gyógypedagógus számára megteremti az érzelmi biztonságot. Autizmussal élő gyermekek számára nem minden esetben érthető, mire számíthatnak a következő pillanatban. Ezt a bizonytalanságot számukra a környezet bejósolhatóságával és érthetőségével lehet feloldani, a gyermek számára beláthatóvá, bejósolhatóvá kell tenni a napot. A kiszámíthatóság növeli a gyermek biztonságérzetét, ezáltal pedig fokozatosan csökken a szorongása. A kiszámíthatóság nem csupán az események előreláthatóságát, hanem a terapeuták, pedagógusok következetes és egyértelmű viselkedését is feltételezi.
A fejlesztés tekintetében az egyik legfontosabb és leghatékonyabb szerepe az úgynevezett vizuális támogatásnak van. Autizmussal élő gyermekek számára sokkal többet jelent a tárgyakban, képekben, vagy feliratokban nyújtott információ, mint a verbális közlések nyújtotta lehetőségeket. A környezetet térben és időben strukturálni kell, így a tanulók információt kapnak arról, hogy mit, hol, mikor, milyen sorrendben tegyenek. A tevékenységek szimbolizálására a gyermekek szimbólumszintjének megfelelő vizuális eszközöket, információhordozókat használunk ( valódi tárgyat, kicsinyített tárgyat, fotót, képet, piktogramot ). A szimbólumpár egyikét az adott tevékenység helyszínén helyezzük el, megmutatva annak helyszínét, a másikat a tanulók napirendjén. A munkarend és a munkavégzés megmutatja, hogy mennyi ideig tart a tevékenység és hogyan, milyen sorrendben kell elvégezni a feladatokat. A struktúra a gyermekek számára is átláthatóbb, nyugodt hátteret biztosít. A fejlesztés alapvető területei a következőképpen alakulnak: -
Kommunikációs készségek fejlesztése - preverbális kommunikáció elősegítése, fokozott hangsúlyozása - beszédértés, irányíthatóság fejlesztése - a beszéd használatának előmozdítása - metakommunikáció, gesztusnyelv előtérbe helyezése - augmentatív kommunikáció alkalmazása - alternatív kommunikáció használata Szociális készségek fejlesztése - alkalmazkodást elősegítő viselkedésformák hangsúlyozása
- szelektív kapcsolatok kialakítása
- a kapcsolat szerepének erősítése gyermek, illetve felnőtt viszonylatban
Kognitív funkciók fejlesztése - egyeztetés
- válogatás
- soralkotás
- figyelem
- emlékezet
- ok-okozati összefüggések
Akadémikus készségek fejlesztése - számolás-mérés előkészítése, számolás-mérés elemei
- olvasás-írás előkészítése, olvasás-írás elemei
- környezetismeret
Tájékozódás - tájékozódás kialakítása térben, időben, emberi viszonylatokban
Munkavégzés - strukturált, vizuálisan kódolt, önálló munka megteremtésére való törekvés
Önkiszolgálás - önellátás kialakítása (étkezés, öltözködés, önápolás)
Mozgás - utánzás, nagymozgás, finommotorika fejlesztése
Tanulóink számára több kiegészítő terápiát biztosítunk: - Lovasterápia
- Kutyás terápia
- Zeneterápia
- Logopédiai fejlesztés
- Rehabilitációs úszás
- Gyógytorna
- Gyógytestnevelés
Kigyósiné Hadi Karolina gyógypedagógiai tanár
|
|